Suicide Zeros arbete under 2018

Hander-som-bildar-hjarta-armband-B1A4970-foto-Peder-Bjorling
Händer som bildar hjärta, armband. Foto: Peder Björling
Suicide Zeros arbete under 2018
2019-04-17

För att minska självmorden måste debatter sättas igång; stigmat måste försvinna och rädslan för att närma sig ämnet måste förändras. Under 2018 har vi på Suicide Zero gjort en hel del för att lyfta hur vi ska göra så att färre tar sitt liv.

Föreläsningar och politikermöten

Vi har föreläst för ungefär 2 500 personer vid 45 tillfällen. Det har varit föreläsningar för vård- och skolpersonal, för socionomer, arbetsförmedlare, personer inom idrottsrörelsen, ideella organisationer. Vi har föreläst för Rotary, på Pride-festival, för kyrkan, under Almedalsveckan, för Jourhavande medmänniska och för journalister och allmänheten. Vi har träffat över 130 politiker under 21 politikermöten över hela landet. I maj träffade vi socialminister Annika Strandhäll, ett möte som bland annat ledde till utökade ekonomiska satsningar för ideella organisationer. Vi har även träffat ett stort antal riksdagsledamöter, landstings- och kommunpolitiker. Under skärgårdsfestivalen i Karlskrona talade vi inför cirka 7 000 personer i publiken.

Som en konsekvens av vårt arbete antar fler och fler regioner, län och kommuner handlingsplaner för hur självmord ska förebyggas. Skåne, Mönsterås och Gävleborgs län är några exempel på platser där handlingsplaner har tagits fram eller är på gång.

Stör döden

Tillsammans med organisationerna Mind och SPES tog vi fram kampanjen Stör döden som fokuserar på det faktum att män står för 70 procent av alla självmord. Kampanjen, som finansierades med stöd av Stockholms Läns Landsting, var ursprungligen tänkt att visas i Stockholm men fick snart nationell spridning. Den har visats på busshållplatser, tåg, jumbotroner i idrottsarenor, på sociala medier och i all slags media. Det är den första rikstäckande kampanjen om att självmord kan förebyggas.

Suicidpreventiva dagen

På en mängd platser i Sverige har Suicide Zero med hjälp av ett stort antal volontärer, genomfört ljusmanifestationer. På dessa har 1 500 ljus tänts till minne av de som tog sitt liv året innan. Medier har på en många platser uppmärksammat dagen och manifestationerna. Här är exempel från Karlstad.

Pris för bästa rapportering

För fjärde året i rad delade vi ut vårt Pris för bästa rapportering om självmord. 2018 vann SvD och deras journalist Matilda Shayn. Genom priset påverkar vi journalister att seriöst ta sig an ämnet. Många journalister är fortfarande försiktiga med att ta upp frågan. Men kunskapen om hur man kan rapportera korrekt sprider sig. Det i sin tur för med sig att självmord diskuteras och debatteras som aldrig förr.

Mediegenomslag

År 2018 syntes vi i cirka 640 publiceringar i svenska medier vilket motsvarar en räckvidd på 59,9 miljoner möjliga lästillfällen. Artiklarna har i sin tur delats 105 310 gånger på Facebook och 1 477 gånger på Twitter. Genom att nå ut i medier lyfter vi frågan, allmänheten informeras, stigmat att tala om självmord minskar och självmordsprevention hamnar på den politiska agendan. Här följer några exempel:

"En tonåring i veckan tar sitt liv – ett monumentalt misslyckande" - Nyhetsmorgon TV4. Räckvidd: 820 000 personer.

Delar ut gratis julklappar – för att informera om psykisk ohälsa - P4 Halland Räckvidd: 70 000 personer.

”Att bjuda in kan rädda liv” - Dagens ETC Räckvidd: 55 000 personer

Debatter

Sedan starten har vi debatterat suicidprevention i alla Sveriges största nyhetsmedier. Under 2018 har vi bland annat debatterat i Aftonbladet, Expressen, Medievärlden och SVT Opinion. Som en effekt av synligheten blev vår generalsekreterare utsedd av tidningen Resumé till en av Sveriges superkommunikatörer.

Våga Fråga

Under 2018 har vi utbildat drygt 400 personer vid 36 tillfällen på ett 15-tal antal orter i vår Våga Fråga-utbildning. I utbildningen, som är på två timmar, lär sig deltagarna känna igen varningstecken på psykisk ohälsa och de lär sig hur de kan stötta någon som har det tufft. Kunskapen vi förmedlar i Våga Fråga är livräddande. Läs SvD:s text om vår utbildning här: Våga Fråga.

Med ekonomiskt stöd från Folkhälsomyndigheten har utbildningen Våga Fråga Migration genomförts för personal som arbetar med asylsökande, nyanlända och ensamkommande. Den psykiska ohälsan bland målgruppen är mycket stor. Förutom ökad kunskap om statistik och hur man vågar fråga, har mycket fokus lagts på hur man kan förmedla hopp.

Vi fick också 160 000 kr i ekonomiskt stöd från Folkhälsomyndigheten för att utveckla Våga Fråga trans, som riktar sig till HBTQ-gruppen.

Volontärer

Suicide Zero har ca 200 volontärer i hela landet. De gör allt från att skicka in lokala medborgarförslag, till att dela våra länkar på nätet, starta privata insamlingar, berätta om sina erfarenheter i medier, tända ljus under den suicidpreventiva dagen den 10 september. Sedan i höstas har vi tack vare stöd från Postkodstiftelsen en heltidsanställd som samordnar volontärerna. Detta så att vi bättre tar vara på den ideella kraft som finns runt om i landet. Läs vad några av våra volontärer har gjort.

Maria Pedersen i Mönsterås: Fem års kamp mot självmorden

Dan Eriksson från Arvidsjaur försökte ta livet av sig – nu föreläser han för att hjälpa andra

Pressinbjudan: Föreläsning om självmord i Västerås

Värmland har handlingsplan för att förebygga självmord

Sedan 2017 har Värmland en regionövergripande handlingsplan för att förebygga självmord. Suicide Zero bidrar genom att delta i den regionala samverkansgruppen för suicidprevention. Suicide Zero har också deltagit i planeringsgruppen inför konferensen på den suicidpreventiva dagen 2018 och genomfört ljusmanifestationen på Stora Torget med avslutande fackeltåg. Åtta Våga Fråga-utbildningar gavs i Värmland under 2018.

Suicide Zero Finland

År 2017 startade vi upp i Finland. Vår volontär Alexandra Sippus var 2018 ordförande och hon och organisationen har synts på flera sätt i Finland.

Självmordsöverlevarna

Under 2018 lanserade vi vår podd Självmordsöverlevarna. Tre avsnitt publicerades under året. De två första handlade om Fanny som instruerades av en vän som är polis, hur hon på ett effektivt sätt kunde ta sitt liv. TV4 rapporterade i flera inslag om detta och ledde till en statlig utredning som ska svara på om det ska bli olagligt att hetsa, instruera och informera någon till att ta sitt liv. Undersökningen ska presenteras i juni 2019.

#jagvillgehopp

Under hashtaggen #jagvillgehopp har ett stort antal personer berättat om bakgrunden till sin psykiska ohälsa, vad vändningen var och vad de vill förmedla till någon som just nu har det tufft. Gensvaret har varit stort. Många har fått hopp om att det går att ta sig igenom en jobbig period och se tillbaka på en tillfällig svår period. Läs två berättelser.

#jagvillgehopp – Ellie Sandins berättelse

#jagvillgehopp - Marcus Oisins berättelse

Företagsstöd och bidrag

Under 2018 har många företag, stiftelser och organisationer bidragit till vårt arbete på olika sätt. Genom bidrag eller rabatterade tjänster har Nordic Wellness, IT-HUSET, Kaj, Johanssons Åkeri AB, Fabege AB, GKN Aerospace Sweden AB, Rebel&Bird, Ålems Cykelklubb, Blendow Group, Kävlinge Golfshop/Kävlinge Golfklubb, Cevian Capital AB, Ivbar Institute AB, SkyltMax, Evitec, Elsa och Harry Gabrielssons stiftelse, Stiftelsen EMQ, Majas Cottage, Eskilstuna, Rotary, Brevens bruk frikyrkoförsamling, Tengneby USKF.

Julkampanj

Årets julklapp är gratis, hette julkampanjen 2018. Det finaste vi kan ge är inte en pryl utan vår tid. Så många människor saknar någon att dela tankar och känslor med. Så många sitter hemma på jul och nyår i ofrivillig ensamhet. Nyårsdagen är den dag på året då flest personer tar sitt liv. Så ska det inte vara. Var och en av oss kan kontakta någon vi misstänker har det tufft. Ett sms, ett telefonsamtal, en inbjuda till att delta kan vara direkt livsavgörande för någon.

Vi växer

När Suicide Zero bildades år 2013 var vi en ideellt arbetande styrelse. 2018 var vi 10 anställda.

År 2016 omsatte vi 2,5 miljoner. År 2017 steg siffran till 4,5 miljoner. År 2018 landade våra intäkter på 18 miljoner kronor. Den största insamlingskanalen var egna insamlingar på Facebook. Utvecklingen har gjort att vi har kunnat nå ut bredare med vårt budskap. Vi har även flyttat till egna lokaler på Pipersgatan 14 i Stockholm.

Ambassadörer

För att nå ut brett till många målgrupper har vi ambassadörer som på olika sätt lyfter våra frågor. Läs om våra ambassadörer Mattias Sunneborn, Zinat Pirzadeh, Saga Becker, Magnus Skogsberg Tear, Richard Magyar och Mia Skäringer.

Sociala medier-utveckling

Vid årsskiftet följdes vi av över 60 000 personer på Facebook. På Instagram följs vi av över 13 000 personer. Sociala medier är vårt viktigaste kommunikativa verktyg där berättar vi om vad vi gör, startar debatter och sprider information.

Tack till alla som på olika sätt bidrar till vår verksamhet genom engagemang, kunskap, tid och gåvor. Tillsammans kan vi fortsätta att påverka och göra skillnad!

Här kan du ladda ned Verksamhetsberättelse och Årsredovisning för 2018 (pdf)

Arkiv
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016