Jul 2021

Hoppa till huvudinnehåll

Runt jul och nyår begås många självmord i Sverige. Än finns det tid att stoppa. Än finns det liv att rädda. De allra flesta självmord går att förhindra. Att fråga hur någon mår, eller om den funderat på att ta sitt liv, är något som kan hjälpa. Misstänker du att någon mår dåligt, hör av dig. Ring mamma. Ring den där kompisen du inte hunnit prata med på länge. Ring någon som inte har någon att ringa. Att bara visa att du finns där kan göra alla skillnad i världen.

För dig som medmänniska

♥ Att göra något för våra medmänniskor hjälper andra men får också oss själva att må bättre. Fundera över vem eller vilka du inte har hört av dig till på länge. Vem kan du ringa redan idag? Finns det något ni kan hitta på tillsammans?

♥ Med små medel kan du få någon att må bättre. Le mot de du möter på en promenad och säg något snällt, eller lägg en lapp i grannens brevlåda med en fin hälsning.

♥ De digitala plattformarna kan vara en lösning när vi inte kan ses – det är så klart inte lika roligt som att ses på riktigt men det är bättre än att inte ses alls. Att lära någon hur man använder mobil, dator eller surfplatta för att hålla kontakten med andra kan vara en fin gåva.

♥ Misstänker du att någon i din närhet mår dåligt, håll inte dina tankar för dig själv - våga fråga hur personen mår och om hen har tankar på att ta sitt liv. Samtal är ett av de viktigaste verktygen för att förhindra att någon tar sitt liv. Här kan du får mer tips och råd om hur

För dig som har det tufft

Om du mår dåligt finns det hjälp att få och du ska inte dra dig för att söka den hjälp som finns. Men det finns också sådant du kan göra för dig själv för att må så bra som möjligt när det känns extra tungt.

♥ Ett tips är att sätta upp mål som du kan beta av. En bra grej kan vara att göra en dagsplanering för vad som får dig att må bra eller hur du kan få någon annan att må bra. Kanske kan du boka en fika, videofika, eller gå en promenad med någon.

♥ Att skriva ner vilka saker som går att påverka och vilka som inte gör det kan vara en bra idé. Det kan vara ett sätt att minska stress och ångest. Om oron och rädslan kryper sig på är det viktigt att identifiera vad den består av. Därför är det bra att känna in ångesten, vara med den en stund och observera den, tills den klingar av. Säg till dig själv att just nu har jag det så här, men det kommer inte alltid att vara så.

♥ Att göra något för andra kan få dig att må bättre. Lägg en lapp i grannens brevlåda, ta en promenad och le mot de du möter eller ring någon du inte hört av dig till på länge.

♥ Om situationen är akut - ring 112. Läs mer om var du kan få hjälp här

  • Lyssna på poddavsnitt om hur du kan tackla julhelgerna

    Under jul, nyår och andra storhelger är det många som mår extra dåligt. Hur kan du som anhörig hjälpa någon i din närhet? Vad kan du som mår dåligt göra för att det ska kännas lite lättare? Och hur hanterar man förlusten av någon som tagit sitt liv och inte kan fira helgerna med oss? Ullakarin Nyberg, suicidforskare och medlem i Suicide Zeros expertråd delar med sig i avsnitt fem av Suicide Zero-podden. Avsnittet spelades in inför julen 2020, men är fortfarande lika aktuellt.

    Lyssna på poddavsnittet "Det finns inget vaccin mot ensamhet" här
  • Håll inte dina tankar för dig själv

    1 av 10 känner någon som just nu funderar på att ta sitt liv och halva befolkningen har kommit i kontakt med någon som försökt. Samtal är ett av de viktigaste verktygen för att förhindra självmord, ändå är osäkerheten kring att prata om psykisk ohälsa stor.

    Håll inte dina tankar för dig själv. Klicka in för att få tips på hur du kan våga fråga - och berätta - om självmordstankar.

    Läs mer om varför du inte ska hålla tankarna för dig själv

Hjälp oss att sprida budskapet i jul!

Ladda ned våra annonser för sociala medier och hjälp oss att nå fler. Stort tack!