Vad gör egentligen Suicide Zero? – årsrapport för 2017

richard-magyar-januari-2018
Fotbollsproffset Richard Magyar är ambassadör för Suicide Zero.
Vad gör egentligen Suicide Zero? – årsrapport för 2017
2018-01-18

Cirka 1 500 personer om året tar sitt liv. Det är fyra om dagen. I statistiken döljer sig föräldrar, syskon, barn, grannar, kollegor och vänner. Tiotusentals får varje år beskedet att någon de känner har tagit sitt liv. De allra flesta som tagit sitt liv lider av en depression eller annan psykisk ohälsa. Det positiva är att vi i stor utsträckning kan behandla psykisk ohälsa. För att lyfta frågan, identifiera samhällsbrister och sprida kunskap så gör vi på Suicide Zero en hel del. Och vårt arbete gör skillnad.

Ett axplock av våra resultat 2017

Träffade hundratals politiker

Under 2017 träffade vi hundratals politiker. Vi besökte städer som Malmö, Kristianstad, Oskarshamn, Skövde, Karlstad, Örebro, Visby, Västerås, Södertälje, Borås, Alingsås, Göteborg och Arvidsjaur. Totalt genomförde vi cirka 30 möten och föreläsningar med sammanlagt flera tusen åhörare. I Almedalen mötte vi partiledare, beslutsfattare och en lång rad politiker och testade deras kunskaper om självmord. Resultaten av våra möten skriver vi om på våra webb- och Facebooksidor.

Handlingsplaner

Som ett resultat av vårt påverkansarbete antar alltfler län och kommuner handlingsplaner för att lokalt förebygga och minska antalet självmord. Under 2017 godkände samtliga kommuner i Värmland en suicidpreventiv plan. Region Skåne, Huddinge och Sala kommun har eller är på gång att anta handlingsplaner. Sedan tidigare har ett stort antal regioner, län och kommuner antagit handlingsplaner och vi fortsätter vårt arbete med att se till att det blir än fler som sluter upp och att det blir verkstad av handlingsplanerna.

Syntes i media

Genom att uttala oss i media påverkar vi fler att agera och vi ökar allmänhetens kunskap om hur självmord kan förebyggas. Vi syntes i nära 700 artiklar, radio- och tv-program under 2017. Det är mer än dubbelt så många artiklar som året innan. Ett fint exempel från i fjol är när Dagens Nyheter (du måste vara prenumerant för att kunna läsa artikeln) i augusti publicerade vår debattartikel om hur lite som satsas på att förebygga självmord jämfört med trafikdödsolyckor. Debattinlägget fick oerhört stor uppmärksamhet och följdes upp med intervjuer i SVT:s morgonsoffa, P1 Morgon, P3 Nyheter, Ekot, P4 Stockholm, Rapport, TT, TV4 Nyheterna och mängder av lokaltidningar och ledartexter.

För att få fler journalister att rapportera ansvarsfullt om självmord delar vi varje år ett pris: Pris för bästa rapportering om självmord. Författaren och journalisten Niklas Ekdal var senast ut med att ta emot prissumman på 10 000 kr. Motiveringen lyder: "Tystnaden som så länge omgärdat självmord håller på att brytas. Med boken ”Hur jag dog” tar Niklas Ekdal debatten om hur självmord kan förebyggas till en ny och högre nivå. ”Hur jag dog”, är inte bara en bok, den är också en väckarklocka."

Föreläsningar

Vi har också föreläst för företag och organisationer som Pride, PEAB, RFSL och Nordstjernan för att nämna några. Nordstjernan donerade för andra året i rad hela 500 000 kr till Suicide Zero. Ett mycket viktigt bidrag som gör att vi kan planera vårt arbete på längre sikt.

Medmänsklighet kan vara avgörande för att förebygga självmord. Därför tog vi fram vår tvåtimmarsutbildning Våga Fråga. Det är en oerhört viktig utbildning som vi tagit fram med hjälp av psykiatrisk expertis, med genomtänkt grafik och med lättillgänglig text. Deltagarna lär sig hur vi som medmänniskor kan känna igen tecken på psykisk ohälsa och hur man kan bemöta någon som har det tufft. Vi lanserade också Våga Fråga migration, en utbildning för personal som möter ensamkommande, som är en särskilt utsatt riskgrupp för psykisk ohälsa och självmord. Flera av våra volontärer har gått instruktörsutbildningen och många fler kommer att ta del av den under 2018.

Våra volontärer

Vi har ett stort antal volontärer runt om i landet. De hjälper oss att utbilda, informera, påverka, inspirera och hjälpa många som har det tufft. Den tionde september var det den internationella suicidpreventiva dagen och då tändes 1 500 ljus på platser som Karlstad, Upplands Väsby, Mönsterås, Göteborg, Sala, Söderhamn, Vadstena, Vasa, Oskarshamn och Kalmar. Varje ljus symboliserade en person som tagit sitt liv. Många medier rapporterade om dagen och det är ett viktigt tillfälle för att lyfta frågan.

Under 2017 startade vi upp Suicide Zero i Finland. Vårt grannland har fler självmord per 100 000 invånare än övriga länder i Norden. Finland har ingen nationell plan för att förebygga självmord och det råder stort tabu kring psykisk ohälsa. Det här ska Suicide Zero Finland ändra på.

Ambassadörer

Vi lanserade ytterligare två ambassadörer som bidrar till att lyfta frågan om hur självmord kan förebyggas till nya målgrupper. Dessa är multikonstnären Magnus Skogsberg samt fotbollsproffset Richard Magyar. Eftersom våra ambassadörer på olika sätt har erfarenhet av psykisk ohälsa, och är viktiga för olika målgrupper, så vill många medier rapportera om dem. Både Magnus Skogsberg och Richard Magyar intervjuades i Nyhetsmorgon på TV4. De syntes också i stora artiklar ibland annat Dagens Nyheter, Sveriges Radio, Aftonbladet, Expressen med flera.

Läs mer om våra övriga ambassadörer Mattias Sunneborn, Mia Skäringer, Saga Becker, Zinat Pirzadeh.

Vi måste alla engagera oss

Alla de som tagit sitt liv kan vi inte rädda. Men vi kan lära oss av det som hänt och det är vår uppgift att föra fram budskapet om att vi alla måste engagera oss för att förhindra framtida tragedier. Det är ett långsiktigt arbete som kräver uthållighet, tålamod och handlingskraft. Fler politiker måste få kunskap om vad de behöver göra och frågan måste ständigt vara närvarande på både den politiska och mediala agendan. Det är med hjälp av våra givares och volontärers engagemang som vi kan genomföra vårt arbete. Stort tack till dig som stöttar oss! Läs här om hur du på olika sätt kan hjälpa oss i vårt fortsatta arbete.

Tack!

Slutligen är vi tacksamma och glada över att så många följer oss i sociala medier. Alla som hjälper oss att sprida och dela våra inlägg är med och bidrar. På sociala medier har vi 47 000 som gillar oss på Facebook och över 5 900 följare på Instagram. Tillsammans kan vi göra stor skillnad även 2018!

Bildtext: Fotbollsproffset Richard Magyar är en av våra två nya ambassadörer.

• 2020
    • 2019