Mediehus stöttar Suicide Zeros arbete i jul

Mediehus julkampanj suicide zero
Bildtext: Terese Dewill försäljningschef Bohusläningen, Gunilla Håkansson, chefredaktör Bohusläningen och Martin Möllborn, försäljningschef Hallandsposten och Henrik Johansson, försäljningschef Hallands Nyheter.
Mediehus stöttar Suicide Zeros arbete i jul
2020-11-03

För andra året i rad har mediehuset Bohusläningen valt att lyfta Suicide Zero i sin stundande julkampanj. Bohusläningens engagemang ämnar till att stötta och lyfta Suicide Zeros arbete med att förebygga självmord. Inte nog med att fjolårets julkampanj resulterade i en check på 70.000 kronor som överlämnades till Suicide Zero – så inspirerade även kampanjen andra mediehus som Hallandsposten och Hallands Nyheter att göra likadant.

Konceptet för Bohusläningen julkampanj 2019 gick ut på att erbjuda företag att köpa julhälsningar i både digitala och tryckta annonser, där en tredjedel av intäkterna gick oavkortat till Suicide Zero. Konceptet blev mycket lyckat och Bohusläningen överlämnade vid kampanjens slut en check på över 70.000 kr till Suicide Zeros regionansvarige Marcus Eriksson.

- Bohusläningen är stolta över att stötta det arbete som Suicide Zero gör och det ligger mig extra varmt om hjärtat. Så känner nog alla som upplevt den tragedi som ett självmord innebär, säger Gunilla Håkansson, chefredaktör Bohusläningen.

Inför julkampanjen 2020 har mediehuset valt att återuppta detta vinnande koncept. Bohuslänningens chefredaktör Gunilla Håkansson och försäljningschef Terese Dewill hoppas på att överlämna en liknande check i år tillsammans med företag i närområdet, som delar visionen om att belysa samhällsproblemet självmord och hur man aktivt kan förebygga dem.

- Julen och nyår är en tid där många begår självmord. Med Julhälsningar ville vi med våra företagskunder hjälpa till, skapa uppmärksamhet och göra skillnad tillsammans", säger Terese Dewill, försäljningschef Bohusläningen.

Bohusläningens engagemang har även skapat ringar på vattnet och inspirerat både mediehusen Hallandsposten och Hallands Nyheter att göra ett liknande upplägg på sin kommande julkampanj.

Suicide Zero har talat med Hallandspostens försäljningsansvarige Martin Möllborn samt Hallands Nyheters försäljningschef, Henrik Johansson, som båda understryker mediehusens ambition om att både belysa och bidra till en större kännedom kring psykisk ohälsa och självmord, minska stigmatiseringen och tabun för att nå visionen om ett samhälle utan självmord.

- Vi på Hallandsposten valde organisationen Suicide Zero för att vara med och bidra till en större kännedom i samhället för denna ”folksjukdom”, där människor tar sina liv i förtid på grund av psykisk ohälsa. Att det idag sker ett självmord var sjätte timme är svårt att förstå och därför känns det som en självklarhet för oss att kunna vara med och hjälpa till att påverka detta, säger Martin Möllborn, Försäljningschef Hallandsposten.

- Att arbeta för att minska självmorden i Sverige är, om möjligt, ännu viktigare i år. Vi på Hallands Nyheter väljer att stötta Suicide Zero så att de kan fortsätta sitt arbete med att tvätta bort tabun kring psykisk ohälsa, sprida kunskap och jobba förebyggande för att färre ska lida i onödan. Ett självmord är ett för mycket, säger Henrik Johansson, Försäljningschef Hallands Nyheter.

Bohusläningens, Hallandspostens och Hallands Nyheters julkampanjer har precis dragit igång. Klicka på länkarna till respektive mediehus, för att få mer information och om du vill köpa en företagsjulhälsning och stötta vårt arbete.

Arkiv
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016